maandag 1 april 2013

#Ding 8

De Paasdagen maar eens gebruikt om rustig na te denken over wat we tot nu toe gedaan hebben. Heel veel dat sowieso, en de hoeveelheid mogelijkheden die web2.0 biedt lijken immens. Het lijkt me dus, zowel prive als als organisatie belangrijk keuzes te maken, welke mogelijkheden van het Web je gaat gebruiken. Persoonlijk zal ik mijzelf niet snel blootgeven op het openbare web. Dat wordt ook aan alle kanten afgeraden. Als organisatie denk, dat je zeker mogelijkheden moet benutten, om je organisatie bekend te maken. De keuzes van wat je gebruikt kunnen per doelgroep verschillend zijn en het is ook belangrijk te veranderen als een bepaalde toepassing uit raakt. Zo was MSN bijvoorbeeld jaren geleden de toepassing onder de jeugd. Als je erbij wilde horen, moest "je op MSN zitten". Op het ogenblik is het Facebook, dat door meerdere doelgroepen gebruikt wordt, maar ook dat is al weer aan het veranderen. Daar zul je als organisatie alert op moeten zijn. Om jezelf zo efficient mogelijk te presenteren, moet je durven te veranderen. Dan wat we tot nu toe gedaan hebben: het Blog aanmaken ging vrij simpel en het gebruik is binnen deze cursus handig om van elkaar op de hoogte te blijven. Het bijhouden van een blog voor onze activiteiten lijkt mij geen doeltreffend middel. Tenzij het mogelijk is om per vestiging een blog van activiteiten bij te houden, maar dan wordt het denk ik suf. In kleine vestigingen gebeurt niet het hele jaar door van alles. Wat dat betreft is het misschien een optie om het wel voor de Centrale. Het gebruik van Symbaloo zie ik wel als een mogelijkheid, zoals ook beschreven in mijn verhaaltje hierover. Een Symbaloopagina voor hele organisatie, waar de voor de medewerkers relevante pagina's op staan, lijkt mij goede mogelijkheden te bieden. Vraag blijft wie het bij gaat houden. Dat moeten mensen zijn die alert zijn op veranderingen en geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen op het web hiermee zo'n symbaloo-pagina up-to-date kunnen houden. Het kan toegepast worden voor pagina's die gebruikt worden bij het beantwoorden van vragen, maar naar kantoortoepassingen. Google alerts is zeker handig om op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen. De zoekvraag moet, zoals altijd bij het zoeken in zoekmachines, goed samengesteld zijn, om te voorkomen dat je ook op de hoogte gehouden wordt van allerlei dingen die helemaal niet belangrijk voor je zijn. Als organisatie kun je je via dit middel ook op de hoogte houden van belangrijke nieuwsfeiten. Je moet ook hierin wel weer alert blijven en het goed bijhouden. RSS-feeds kunnen ook zeker een middel zijn om alert gehouden te worden. Ik heb nu al gemerkt, dat het (nog) niet in mijn systeem zit om dagelijks te bekijken of er nog nieuws is. Ik heb mij wel voorgenomen om te gaan proberen dit wel in mijn systeem te krijgen. Picasa zal ik persoonlijk voornamelijk gebruiken om foto's op een makkelijke manier via de mail te versturen. Ik zal niet iemand worden, die prive-foto's makkelijk op het web zet. Voor de bibliotheek is het wel de manier om mensen enthousiast te maken voor het deelnemen aan activiteiten van de bieb. Zoals ik als schreef, veel reclame vooraf (prima), maar succes wordt achteraf vaak niet meer gezien. Ook daarmee zou je mensen in de toekomst kunnen stimuleren om wel naar activiteiten te komen. Het bijhouden ervan lijkt me een grote opgave. Zoals Wil het verwoordde: beginnen is niet moeilijk, maar gestructureerd doorgaan wel. De informatie over copyright en creative commons vond ik leerzaam. Ik heb mij nog niet gerealiseerd, dat ook op internet een soort van auteursrecht in opkomst is. Wel logisch misschien, maar naar mijn idee tegenstrijdig met de openbaarheid van het internet. Misschien wel nodig voor de bieb, als wij foto's met personen/kinderen plaatsen van onze activiteiten. Die beschermen we nu nog niet terwijl dat misschien eigenlijk wel zou moeten. De mogelijkheden om op Youtube zie ik wel, maar de vraag hoe je als bibliotheek een "hot"filmpje op Youtube kunt plaatsen van vele hits zal krijgen, lijkt moeilijk. Ik denk dat je dit middel alleen moet gebruiken als je er echt iets bijzonders mee kenbaar wilt maken. Al met al een leerzaam begin, dat nieuwsgierig maakt naar wat er nog komt. De mogelijkheden van mobiel internet, en de mogelijkheden van de kantoortoepassing van google lijken mij heel interessant. Op naar Ding 9

3 opmerkingen:

  1. Iets meer dan 100 woorden, maar wel een helder verhaal. Het gaat allemaal om keuzes maken en nadenken over waar we als bibliotheek aan mee willen doen. Altijd afwachten is m.i. ook niet goed, soms moet je eens iets proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Margot,

    Inderdaad een heleboel toepassingen mogelijk, maar of het allemaal haalbaar is voor onze bibliotheek. Daar zal een hoop tijd in gaan zitten.
    Mag ik tevens opmerken dat de installatie van de lente volgens mij thans redelijk voltooid is (wat een enige gadget!
    Groet van Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt je veel gedachtes over de mogelijkheden van toepassing van de verschillende dingen gemaakt. Is geloof ik daadwerkelijk niet eenvoudig een goede keus te maken.

    BeantwoordenVerwijderen