zondag 28 april 2013

#Ding 14 Mobiel Internet

Sinds ik in het bezit ben van een smart-phone, ontdek ik steeds meer mogelijkheden, die weliswaar handig zijn, maar in mijn ogen soms overbodig. Ik ben heel blij met Apps van dagbladen als Volkskrant, AD etc. om makkelijk op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Met mijn Android-telefoon zoek ik Apps via de PlayStore en installeren en ermee "werken" is heel eenvoudig. Toch ontkom ik ook niet aan het gevoel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Er is te veel, en naar mijn mening ook teveel dat niet echt iets toevoegt, maar waarvan je wel het idee krijgt, dat je heeeeel erg dom bent als je het niet gebruikt. Ook hier maak ik dus weer keuzes in de Apps die ik van belang en handig vind. Dat gevoel heb ik nog niet met Layar, dat ik inmiddels al lang bleek te hebben, maar waarvan ik nog niet wist wat de bedoeling ermee was. Ik kan me voorstellen dat als je gericht op zoek bent naar bepaalde zaken in de omgeving waar je je bevindt, dat het heel handig kan zijn. Maar ook in googlemaps kun je zaken aangeven waar je naar op zoek bent, en wordt je er prima naar toe geleid. Maar zal de bibliotheek er veel aan hebben. WIe zal Layar of googlemaps gebruiken om een bibliotheek te zoeken?? ik weet niet of het nuttig is als bibliotheken zich daarmee inlaten. De bibliotheek-app is zeker wel zinvol. Ik gebruik hem als gebruiker en de reacties van klanten zijn over het algemeen positief: Handig dat verlengen en reserveren via de telefoon. De gebuiksvriendelijkheid van het zoeken in de catalogus laat nog wel wat te wensen over. Bij Baantjer krijg je bijvoorbeeld maar een beginlijst van de titels Baantjer en de (tot de dode minnaars). Het is mij nog niet gelukt om de lijst aan te vullen. Dat is jammer, want ik denk dat het wel toegevoegde waarde heeft in een tijd dat mensen hun mobiele telefoon gebruiken als computer vanwege het gemak zaken direct af te kunnen handelijk. En dan kom ik meteen op de "Branded utilities". Is het voor bibliotheken mogelijk om iets toe te voegen aan ons product in de digitale wereld, dat werkelijk een toegevoegde waarde heeft, zodat mensen ons gaan opzoeken via de digitale media. Lijkt mij heel moeilijk, maar wel een uitdaging om eens het hoofd over te breken. Ik ga in ieder geval proberen in de dagelijkse werkzaamheden hiernaar op zoek te gaan. Soms kan het iets tijdelijks zijn (bijvoorbeeld onze activiteiten ook te vinden bij de biebapp)of iets blijvends (bijvoorbeeld attendering op "Voordeel met je biebpas" direct als je de app opent. Voor het eerste heb je denk ik een eigen bieb-app nodig, waarvan ik ergens gelezen heb, dat de ontwikkeling daarvan een ton kost. Niet mogelijk dus, maar het tweede zou natuurlijk moeten kunnen: landelijk product in landelijk app. Ideetje? Overigens vond ik de stukken om te lezen wel verhelderend maar wel wat verouderd. Ook verdwaal ik in alle engelse termen waarvan ik weet dat ik die echt NOOOIT zal kunnen onthouden.

3 opmerkingen:

  1. Ook bij de smartphone is het thema "pick your own fight" Ga dus niet zomaar met alles aan de slag, maar kijk welke strijd je kan winnen.
    Geld is daarbij een probleem, maar de huidige biebapp laat zien dat je met samenwerking een heel eind kan komen.
    Wat dacht je van een uitleen app. Je pakt het boek uit de kast. Scant het boek voor meer info en leen het daarna meteen uit via je telefoon. Moeten we nog wel iets slims bedenken voor het alarm. Dit soort technieken moet toch al binnen bereik zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En de ING-app vind ik inmiddels echt onmisbaar! Altijd en overal inzicht in je saldo of geld overmaken. Heel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zijn ook superhandig. Ik heb het van de ABN, kan niet meer zonder. Maar met al dat gehack nu soms toch wel beetje eng?

      Verwijderen