donderdag 18 april 2013

#ding11

Wat een leeswerk en wat een uitzoekerij. Vorige week was ik erg enthousiast over het werken in google drive. Over Wiki's heb ik dat enthousiasme niet zo erg. Veel van de bekeken wiki's vond ik onoverzichtelijk, rommelig. Ze deden me denken aan social media, die ook vaak een rommelige niet geordende uitstraling hebben. Dan komt de Publiekswiki van Deventer te voorschijn en zie je dan een degelijke bibliothecaris daar de hand in gehad heeft. Overzichtelijker, met dossiers over onderwerpen (de digitale actuele documentatiemappen). Dat zou een toepassing kunnen zijn naar ons publiek. Informatie waarvan wij weten dat er regelmatig vraag naar is, op deze manier gestructureerd aanbieden met verwijzingen naar informatie op andere sites, informatie in boeken en informatie te halen bij instanties die zich met het onderwerp bezig houden. Meteen bedenk ik me daarbij hoe moeilijk het zal zijn zo'n wiki up-to-date te houden. Het zou in een behoefte kunnen voorzien, hoewel natuurlijk elke instantie al een eigen website heeft met informatie over het onderwerp waar zij zich mee bezighouden en waar je met een goede google zoekterm meteen bij uit komt. Over alle ziektes en afwijkingen zijn sites te vinden. HOe betrouwbaar die zijn weet je niet altijd en daar zou onze kracht kunnen liggen. Mensen de zekerheid bieden dat de informatie waarnaar ze via de bieb verwezen worden ook werkelijk betrouwbaar is. De vraag blijft of mensen die gaan zoeken naar informatie over een onderwerp dan als eerste aan een bibliotheekwiki zullen gaan denken. Kortom: bedenkingen te over. En dan het idee van een wiki voor de frontoffice? Met daarin de informatie over werkprocessen, afspraken etc. Ik weet het niet. Veel staat of valt wat mij betreft bij een snelle terugvindbaarheid en dus overzichtelijkheid. Dan blijf ik toch meer denken aan de cloud/google drive. Ook ons aloude extranet kan uitkomst bieden. Ik denk dat we een groepje medewerkers moeten samenstellen die gaan bekijken hoe we onze interne communicatie vorm moeten geven. Daar moet een werkwijze uit voortkomen die voor iedereen geldt en die beheersbaar is. Hoe???????? Maar het is wel iets waar ik actief aan zou willen bijdragen. OH ja het aanmaken van de pagina op de oefenwiki was niet echt moeilijk. En nu maar hopen dat Volendam rechtstreek promoveert :-)

2 opmerkingen:

  1. De meeste cursisten hebben dezelfde reactie op een wiki. Het heeft potentie, maar waar moet je beginnen???
    Waar gaat de wiki over en vooral, hoe houd je het vol. De wiki van de bibliotheek Deventer ziet er gelikt uit, maar de laatste echte wijziging is van 2011. De wiki wordt de laatste twee jaar alleen intern gebruikt om overlegverslagen te publiceren.
    Dus: 1. begin met een goed idee. 2. stel een redactie samen en een planning voor tenminste 1 jaar. En ga dan nog eens bedenken waar je de tijd vandaan moet halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, we hebben met al onze 23-dingen veel voorbij zien komen wat in potentie goed is. Maar steeds geldt hetzelfde: wie gaat het doen, wie houdt het goed bij, wat gaat echt goed werken en hoeveel tijd gaat het kosten?

    BeantwoordenVerwijderen