dinsdag 26 februari 2013

#ding3

Vanavond best wel ontspannen zitten "symbalooen". Tot nu toe gebruikte ik "mypip" om mijn favoriete websites te beheren. Ook dit is een systeem, waarbij je websites geordend bij elkaar kunt zetten, maar het is niet zo modern als symbaloo. Het ziet er ook niet zo gelikt uit. Het handige van symbaloo en mypip staat ook al beschreven in de instructie. Je kunt snel bij de door jou veel gebruikte websites komen. Het toevoegen van de RSS feeds is niet moeilijk, maar ik ga daar denk ik niet veel gebruik van maken. Ik ben niet iemand die de hele dag gespitst is op de laatste nieuwtjes. Een keer het journaal kijken is voor mij weer genoeg ellende. Natuurlijk is het wel handig om makkelijk en snel op de hoogte te blijven van de nieuwtjes uit je eigen organisatie, of andere instanties waar je nauw bij betrokken bent. Je moet dan wel in je systeem opnemen om regelmatig te kijken. Ik ga me dat wel voornemen maar ik ken mezelf en zal dat ook weer gaan vergeten.

Het lijkt me wel handig om symbaloo in ons werk te gebruiken. Gewoon 1 symbaloopagina voor alle vestigingen (allemaal dezelfde inlog), waarop snel gelinkt kan worden naar websites die we kunnen gebruiken voor naslag, maar ook naar bieb waterland, probiblio, extranet, etc. Om zo van het woud van pictogrammen op onze bureaubladen af te komen, kunnen deze pagina's gegroupeerd via de tabbladen voor iedereen snel toegankelijk zijn. Een beheerder die goed is in het bijhouden van zo'n pagina, kan dit voor iedereen in stand houden. Lijkt me super. Een keertje over van gedachten wisselen? Kan in dit blog, maar ook een keer mondeling.
Dit stukje viel  mee. Morgen ga ik proberen blogs die ik wil volgen in mijn blog te plaatsen. De mail van Wil leek me daar duidelijk in.

4 opmerkingen:

  1. Je bent al lekker bezig blogbuddie! Ik vind het leuk om te lezen hoe het je vergaat met de 23 dingen. Je staat nu in mijn favorieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jouw blog bevalt me goed! Ik vrees ik moet aan de mijne noch een beetje "sleutelen".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant idee om een bieb symbaloo te maken. Je kan dan ook verschillende tabbladen maken. Met bijv. een tablad voor bibliotheekzaken zoals extranet, roosters en agenda's. Een tabblad frontoffice dingen als picarta, krantenbank etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb toevallig van Marion van de week de cdrom waarop onze favorietenlijsten stonden toegeschoven gekregen... En word MyPip nog gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen