zaterdag 11 mei 2013

#ding 16 Content curration

"Hoe te overleven in een wereld vol informatie", "overload blokkeert"; het zijn opmerkingen die ik tegenkwam in de vele interessante leesstof bij dit onderwerp, waarvan ik vind, dat wij als bibliotheken er zeker werk van moeten maken. Maar hebben we de mensen en kennis ervoor in huis. Een "Content marketing strategy" zoals het in een van de artikelen werd genoemd, hebben we niet, en zeker niet een die is toegespitst op de huidige tijd, waarin alles zo snel veranderd, dat we het op een gewone manier niet eens meer bij kunnen houden. Een "content currator" is een vakmens, gespecialiceerd in het bijhouden en organiseren van digitale informatie over onderwerpen, gebeurtenissen enz gericht op specifieke doelgroepen. Daar zie ik al twee beren op de weg: zijn dit soort vakmensen al aanwezig binnen de nederlandse bibliotheekwereld en op welke schaal? En: welke doelgroepen willen wij als bibliotheken bereiken? Dit nog buiten de vraag wat voor informatie wij zouden willen organiseren dmv content curration? Informatie over onze eigen organisatie en welke mensen zijn dan geïnteresseerd in een topic pages met nieuws over activiteiten van onze bibliotheek of kiezen we daarnaast voor het oude idee van het ontsluiten van digitale informatie over onderwerpen, waar werkstukken en profielwerkstukken over gemaakt moeten worden. Ik heb de topic page van bibliotheek enschede en leeuwarden bekeken en ik vraag mij af wie daarin is geïnteresseerd. Wel vond ik de topic pages bij scoop-it: "Trends in de bibliotheken" en "E-books en e-Readers" voorbeelden van hoe het zou moeten. Dit alles baart me wel zorgen: hebben we de mensen in bibliotheekland, in Bibliotheek Waterland, die in deze veranderende tijd de kennis in huis hebben om de bibliotheken te laten overleven door een goede Content Marketing Strategy. Ik denk dat we er snel voor moeten zorgen, dat bibliotheek Waterland keuzes maakt in onze digitale profilering. Hoe? Ik zou er graag over meedenken en een rol in spelen en ik realiseer me dat ook ik dan van ver moet komen, omdat ik hopeloos achter loop. Ik vond het een interessant onderwerp, waarbij ik me gerealiseerd heb dat er veel en snel moet wat gebeuren. Ik hou me aanbevolen om mee te denken en verder te leren.

1 opmerking:

  1. Hier loop ik vaker tegen aan. Hebben wij nog wel de kennis en de vakmensen in huis die dit soort dingen kunnen organiseren? Alweer een kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen.

    BeantwoordenVerwijderen