zaterdag 8 juni 2013

#Ding 23

De cursus 23 dingen was voor mij verrassend. Veel onderwerpen spraken mij aan, maar door de vluchtigheid is bij mij in praktische zin al weer veel verloren gegaan. Hoe voeg je ook weer een link toe, wat was er ook weer zo handig aan picasa. Reden voor mij om telkens te denken dat ik mij er meer in moet gaan verdiepen. Verder kreeg in gaandeweg het gevoel te verdrinken in de mogelijkheden die er tegenwoordig zijn om jezelf of je organisatie te presenteren op het internet. Het sleutelwoord is wat dat betreft voor mij: Keuzes maken. De goede marketingmix vinden, er consequent naar handelen en op tijd bij (durven) stellen, zijn volgens mij de de wegen om digitaal je hoofd boven water te houden. Persoonlijk ben ik erg geïnteresseerd in de mogelijkheden om ons werk in praktische zin efficiënter en makkelijker te maken. In die zin, zie ik veel mogelijkheden "in the cloud", waarbij de informatie en instructies van de organisatie gestructureerd terug gevonden kan worden. Dat ik daarbij nog veel te leren heb is me duidelijk, maar ik hoop dat er met mij, een aantal collega's dit pad ook op willen. Crowdfunding kan een mooie manier zijn om extra geld binnen te halen, maar ik vraag mij daarbij wel af of wij als bibliotheken wel de maatschappelijke organisatie zijn, waar mensen nou eens een tiet met geld voor over hebben. Maar we moeten zeker mogelijkheden onderzoeken. Al met al is duidelijk dat er nog een wereld te winnen is, en dat wij met zijn allen moeten gaan voor een goede presentatie en profilering van onze organisatie op het internet. In die zin sprak het plan van kopgroepbibliotheken, waarbij er groepjes medewerkers deelverantwoordelijk zijn voor twitter, faceboo, "oude" marketing (posters, fyers), website, nieuwsbrief etc. verantwoordelijk zijn onder leiding van de medewerker communicatie. Zonder extra uren zijn zij toch professioneel de digitale weg ingeslagen. Het zou mooi zijn als er landelijk iets met content curration gedaan kon worden rondom aansprekende actuele onderwerpen, waarmee we misschien ook wel weer scholieren zouden kunnen bedienen. Maar door de snelheid van onze tijd, zal dit moeilijk up-to-date te houden zijn, zoals zoveel zaken die op het internet spelen. Zelfs een facebook- of twitterpagina up-to-date houden vereist veel inspanning. Voor mij persoonlijk heb ik wel besloten om mij niet onbegrensd mee te gaan in alle mogelijkheden. Ik ga niet Pinteresten, foto's op het web zetten via picasa en dat soort zaken. Ik hou prive graag prive en ik heb geen behoefte aan eindeloze toeters en belletjes om te weten of iemand gereageerd heeft, iets te zeggen heeft, of mij getagd heeft. Daarmee gaat het web je leven beheersen. Dus keuzes maken, toepassen op een manier die bij je past en niet geleefd worden door alle digitale mogelijkheden. De cursus zelf vond ik goed, maar de de al genoemde vluchtigheid heb ik behoefte gekregen aan verdieping bij bepaalde onderwerpen. Verder mag de verdiepingsliteratuur wel een keer vernieuwd worden. Veel teksten waren toch wel erg oud en soms achterhaald.

5 opmerkingen:

  1. Het geeft een goed gevoel hé, ding 23 ook af te hebben, pfff even luchtig de zomer door!! We hebben nog een leven na 23 dingen.
    Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ding 23. Margot je bent geslaagd!
    Alle overdenkingen gelezen... daar moeten we mee verder.
    Opvallend vond ik: "Wij zijn zeker nog zoekend; naar het evenwicht in oude en nieuwe communicatie, naar de keuze voor welke middelen wij gaan gebruiken en vooral naar hoe we het gaan doen". Dat is denk ik de eerste hobbel die genomen moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd. Nu maar afwachten wat we ervan meenemen in de toekomst. Keuzes maken en prioriteiten stellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alle 23 dingen af!! We krijgen een diploma, daarna eerst de zomer en dan verder nadenken en kiezen, zoals wij vele malen in onze blogs geschreven hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De 23Dingen-cursus is ten einde, nu maar weer van iets meer vrije tijd genieten.
    Ik heb je blog steeds met veel interesse gelezen.
    Ben benieuwd wat er in toekomst van al die ideeën omgezet gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen